Episka kampanjer i Västmark |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 10 av 30
I höjdpunkten tar sig figurerna an de uppgifter som de har föresatt sig. Det är nu
de ger sig in mot det slutliga målet och angriper antagonisten rakt på. Tidigare faser i
historien har varit ganska långa. Den här är kort, actionfylld och intensiv.
Den här delen är ganska enkel att skriva, då figurerna konvergerar mot ett givet
mål. Alla frågetecken rörande figurernas bakgrund bör besvaras under den här fasen.
Höjdpunkten är ganska kort, bara tre till fyra äventyr lång, då målet äntligen
är i sikte. Fasen bör avslutas med en rejäl omkullkastande händelse. Den här gången
är det antagonisten som gör något drastiskt. Figurernas handlingar under fasen tvingar
upp antagonisterna mot väggen, och nu är det dags att göra något åt det. Fram till
dess kan spelarna känna att de har initiativet, men med avslutningen av den här fasen
är det dags att kasta omkull spelarna en gång till. Denna plötsliga vändning ökar
insatsen än en gång och stegrar historien mot dess klimax.
Det är möjligt (och till och med ganska vanligt) att ha flera höjdpunkter i en
historia. Däremot är det ganska ovanligt att ha flera höjdpunkter i rollspelskampanjer.
Jag själv har aldrig haft mer än en höjdpunkt i en rollspelskampanj, utom en gång, i
den kampanj som jag använder som exempel längre ner. Varför vet jag inte, men det kan
vara en sak att tänka på inför nästa kampanj.
|