Västmark
utspelar sig på en påhittad ö, Lyonia, något sydväst om de Brittiska Öarna, där fem
kungariken har kommit till den turbulenta tid som slutet på 1100-talet är. Korstågen
skall precis dra igång på kontinenten, men Lyonia har egna problem och en mörk skugga
hotar riket Västmark.
Miljön är baserad på skandinaviska, brittiska och keltiska folksagor, rikt utsmyckad
med den slags riddarromantik som florerade kring 1800-talet.
Västmark har haft ganska lång utvecklingstid. Det började utvecklas under vintern
1994, då under namnet Lejonhjärta och då enbart med riddarromantiken. Så småningom
under hösten 1994 var Lejonhjärta i princip färdigt för tryck, men då det saknades
ekonomisk backning kunde jag inte få det tryckt "på riktigt".
Istället gick tiden, och Lejonhjärta förfinades mer och mer. Till slut, under
hösten 1995, kände jag att det var dags för Lejonhjärta att utvecklas bortom sin
ursprungliga sättning, och en ny värld växte snabbt fram. Framemot sommaren 1996 var
allting klart, och det ursprungligen 64 sidor korta Lejonhjärta hade mognat till det 156
sidor långa Västmark. Under vintern 1998 kom ännu ett utvecklingsstadium då Västmark
fick ännu en putsning och antalet sidor ökade ytterligare till drygt 180 sidor. Det
senaste steget i utvecklingen kom då Västmark fick en layout och kom därmed att bli 198
illustrerade, layoutade och PDF-ade sidor. Enda smolket i glädjebägaren är att arkivet
blev åtta megabyte stort!
Reglerna har i princip varit identiska med de ursprungliga reglerna i Lejonhjärta hela
tiden, men naturligtvis förfinats och justerats. Fel och buggar har tagits bort och
reglerna har blivit mer och mer smidiga. Nya regler har tillkommit, bland annat för
trolldom och för längre kampanjspel, men den ursprungliga, smidiga, fartfyllda och
cineastiska grunden har alltid kvarstått.
Västmark har, till skillnad från de flesta andra rollspelsregler, inte en fast
uppsättning attribut, utan en helt justerbar mängd egenskaper. Spelaren får balansera
ett antal dåliga egenskaper mot ett antal bra. Dessa egenskaper kan vara så gott som vad
som helst, från Adel till Övernaturlig Egenskap. När man slår ett
tärningsslag gör man det alltid med summan av en tiosidig tärning, en egenskap och en
skicklighet.
Finessen ligger i att man tar den egenskap som passar bäst i situationen; om ens
hjälte försöker hålla en bro mot hundratals motståndare använder man egenskapen Lejonhjärta,
försöker man rädda sin älskade använder man Förälskad, hatar man sin
motståndare använder man den dåliga egenskapen Hat, och slåss man för sin
familjs heder använder man just Heder. På så sätt blir det betydligt mycket mer
dynamik i händelseutvecklingen - händelseförloppet svänger ofta fram och tillbaka -
och ofta också lite känslomässigt överdrivet, precis som det ska vara i en
riddarromantisk saga. |