Dennaa regel ingår i Västmark version 2.12 eller senare.
Efter ännu lite speltest kom följande regelförslag upp, och det gillades så skarpt
att det numera är officiellt. En Allvarlig Skada tar sex veckor på sig för att bli
bättre, plus så mycket som personen missade sitt stryktålighetsslag med. En person som
slår 8 på sitt stryktålighetsslag när skadevärdet är 12 har missat med 4. Alltså
tar det 6+4=10 veckor för honom att tillfriskna så att han bara är Skadad.
Blödning och Blodförlust
Exempel
Här nedan visas en liten bit av rollformulärets medicinska data. Den översta
raden är Omtöckning, mellanraden är Skador och nedre raden är Allvarliga skador.
De tre kryssen på raden för Omtöckning kommer från att det finns tre
kryss/bockar på raderna Skador och Allvarliga skador. I det här fallet kan man inte ha
mindre än tre poäng Omtöckning.
På raden Skador finns ett kryss till vänster och en bock till höger. Krysset
motsvarar en vanlig Skada, medan bocken motsvarar en poäng Blodförlust. Blodförlusten
har i det här fallet kommit från den Allvarliga skadan på raden under.
Om såren inte förbinds så kommer den vanliga Skadan ge en poäng blodförlust om
tjugo rundor, och den Allvarliga skadan en poäng blodförlust var tjugonde runda.
(från
) I Västmark finns inget sätt att simulera blödning och blodförlust på, så för
de som önskar det kommer här några extra regler för det. Det rekommenderas att dessa
regler endast används för figurer och viktiga biroller statister och mindre
viktiga biroller kan man gott strunta i.
Blodförlust markeras i raden för Skador. Det är lämpligt att vanliga Skador
markeras med ett kryss och från vänster till höger, medan Blodförlust markeras med en
bock från höger till vänster. Eftersom det finns väldigt många kryssrutor på raden,
hela femton stycken, så är det normalt sett inga problem med plats.
Får man en Skada av ett hugg- eller stickvapen, alltså inte ett krossvapen, så får
man en poäng Blodförlust en gång efter tjugo rundor (en minut) om såret inte
förbinds. Därefter avstannar blödningen av sig själv och man får inte mer
Blodförlust av den skadan.
När man får en Allvarlig skada så får man en poäng Blodförlust direkt. Därefter
får man en poäng blodförlust var tjugonde runda (en gång per minut). Har man flera
allvarliga skador fördelas blodförlusten jämt. Om vapnet som orsakade den Allvarliga
skadan är ett krossvapen är blödningen en inre blödning och kan inte förbindas med
vanliga metoder.
Det är fullt möjligt att förblöda. En person som har en Allvarlig skada förblöder
inom 60 - (Blodförlust x 10) minuter om inte såren förbinds. Observera att även
blödning från vanliga Skador räknas in i denna tid. Skulle tiden bli noll eller lägre
än noll så bör man betrakta fallet som nästan halshuggning eller något i den stilen
även om figuren inte dör på fläcken så är han död inom på sin höjd en
minut.
Första Hjälpen och Blödning
En hugg- eller stickskada måste förbindas för att blödningen ska upphöra. En Skada
stoppas med ett bandage medan en allvarlig skada kräver ett tryckförband. Första
hjälpen utförs med ett slag där ett bandage för en Skada har svårighet 6 och där ett
tryckförband för en Allvarlig skada har svårighet 9. Använd skickligheten Läkekonst
och en lämplig egenskap, till exempel Läkande händer eller kanske Krigsvan. Inre
blödningar kan inte stoppas med konventionell läkarvetenskap anno domini 1190.
Det tar 10 minus så mycket man slog över svårigheten rundor att lägga ett bandage
och få stopp på blodflödet. Det tar dock alltid minst 5 rundor att lägga ett bandage,
oavsett hur högt man slår eller om tärningslaget lyckas med perfektion. Om man till
exempel slår 9 när man ska lägga ett bandage på en Skada (svårighet 6), tar det 7
(10-3) rundor. Det tar 20 minus så mycket man slår över svårigheten rundor att få
tryckförbandet på plats, dock alltid minst 10 rundor. Misslyckas försöket att stoppa
blödningen kan man försöka igen. Svårigheten minskar med ett för varje försök.
Detta gäller både bandage och tryckförband.
Läkning av Blodförlust
Blodförlust minskas med ett kryss per 12 timmar om man vilar, eller ett kryss per dygn
om man inte vilar. En läkningsperiod för Blodförlust räknas som två timmar. När
Blodförlust minskar med ett kryss stryker man även ett kryss i Omtöckning. Blodförlust
läks innan läkning av Skador och Allvarliga skador påbörjas.
Om man har en Allvarlig skada och utför ansträngande handlingar (en fysisk handling
som kräver ett tärningsslag) så går såret upp igen. Läketiden börjar om och
blodflödet måste återigen stoppas för att figuren inte ska förblöda. Svårigheten
för att förbinda ett sådant sår är 6.
Blodförlust och trolldom
Blodförlust kan påverkas med trolldom. Att stoppa blodflödet för en Skada eller
Allvarlig skada har en kostnad på 5 per skada där blodflödet ska stoppas. Man kan även
ge någon en blödning som från en Allvarlig skada. Detta har en kostnad på 5 per
blödande sår motsvarande en Allvarlig skada. Man får alltså inte en Allvarlig skada,
utan bara blödningen från en sådan som gör att man får en poäng Blodförlust var
tjugonde runda. Däremot kan man inte ge någon Blodförlust på fläcken för
detta krävs att man ger någon blödning som från en Allvarlig skada. Båda dessa
effekter kan endast ha en varaktighet på Omedelbar.