Sida 12 av 12
Långsamma skador
Dessa regler ingår i Västmark 3.
Vissa skador uppträder inte direkt, utan över en tid. Dessa kallas för långsamma
skador, och skiljer sig lite från vanliga skador. Typiska långsamma skador
är köldskador, förgiftningsskador och sjukdomar.
För enkelhetens skull behandlas långsamma skador som vanliga skador, med
den skillnaden att resultatet av skadan inte kommer med en gång. Man slår
Stryktålighetsslaget vid det tillfälle då skadan börjar och tar reda på
hur allvarlig skadan är. Därefter är det upp till spelledaren att öka
effekten gradvis med tiden. Hur snabbt det kommer beror på hur snabbt skadan
verkar.
Köldskador
Dessa regler ingår i Västmark 3.
Det finns två sorters köldskador. Den ena är nedkylning och den andra är
frostskador. Båda är att betrakta som långsamma skador.
I fallet nedkylning så har man ett skadevärde som konstant sjunker allt
eftersom personen exponeras för låga temperaturer. Skadevärdet är
kumulativt och blir långsamt värre. Varje timme ska man sedan slå ett
stryktålighetsslag mot skadevärdet. Beroende på hur slaget går så får
man antingen en Skråma, Skada, Allvarlig skada eller Allvarlig
skada +10. Om man sedan tidigare har en skada från nedkylning och får ännu en så
får man enbart den värsta av dem. Sitter man med en
Skada från nedkylning och får en Allvarlig skada så tar man bort den gamla
Skadan och kryssar i en Allvarlig. Efter att skadan är markerad så
appliceras ny Omtöckning. Man får inte tillgodoräkna sig tidigare omtöckning,
utan man får så många nya poäng Omtöckning som tabell X-K2 säger.
I fallet frostskador så beror skadevärdet på temperaturen och
vindkylning, och ändras inte förrän temperatur och vindhastighet ändras.
Återigen slår man ett stryktålighetsslag mot skadevärdet ungefär en gång
i timmen, vilket ger skada som vanligt. Skadevärdet hämtas även då från
tabell X-K1, men modifierar inte tidigare timmes slag, utan man beräknar ett
nytt skadevärde från början. Varje ny skada innebär också en helt ny
skada med ny Omtöckning, precis som vanligt. Har man fått en frostskada sedan
tidigare och får en ny så har man alltså två frostskador. Även här hämtas omtöckning
från tabell X-K2.
Tabell X-K1: Skadevärde för
nedkylning och förfrysning. |
Omständighet |
Modifikation av skadevärde |
±0 grader |
|
5 grader |
+1 |
10 grader |
+2 |
15 grader |
+3 |
20 grader |
+4 |
25 grader |
+5 |
30 grader |
+6 |
5 m/s |
+2 |
10 m/s |
+4 |
15 m/s |
+6 |
20 m/s |
+8 |
Blöta kläder |
+4 |
Hungrig |
+2 |
Låg aktivitet |
+4 |
Delvis täckande klädlager (sommarkläder) |
|
Ett lager kläder |
3* |
Två lager kläder |
6* |
Tre lager kläder |
9* |
Fyra lager kläder |
12* |
* Kan inte sänka skadevärdet
under 0.
Alla modifikationer är kumulativa. |
|
Tabell X-K2:
Skador från nedkylning och förfrysning |
Nedkylning |
Omtöckning |
Drabbar
hela kroppen |
Skråma |
|
Allmän apati och
trötthet. |
Skada |
4 |
Värmekänsla
i händer och fötter, trötthet, viljelöshet. |
Allvarlig skada |
8 |
Mer av ovanstående,
grumligt medvetande, eventuell medvetslöshet. |
Allvarlig
skada +10 |
|
Döden |
Förfrysning |
Omtöckning |
Drabbar enskilda
exponerade kroppsdelar, huvudsakligen öron, näsa, kinder, hakan,
fingrar, tår och könsorganen |
Skråma |
|
Stickande
smärta. |
Skada |
3 |
En vit, kall och
känslolös fläck uppstår på den skadade kroppsdelen. |
Allvarlig
skada |
6 |
Fläcken
hårdnar. |
Allvarlig skada +10 |
9 |
Vävnadsdöd och
eventuellt även kallbrand inträffar. Kroppsdelen måste
amputeras. |
|
|