Sida 4 av 12
Lojalitet
Att göra något som skadar ens vänner, överordnade eller familj ger Samvetskval,
oavsett vad det är och oavsett om det egentligen är för deras bästa. Detta omfattar
små saker som lögner för att skydda sina nära till stora intressekonflikter när två
av ens bästa vänner börjar bråka och båda vill att man ska ställa sig på just deras
sida. Ju större lojalitetsbrottet är, och ju mer egenskapen är värd, desto fler poäng
Samvetskval får man.
Bot: Man kan bli av med en poäng Samvetskval genom att bekänna sina
fel och lojalitetsbrott för den som man brustit i sin lojalitet mot, och uppriktigt be om
ursäkt. Om man blir förlåten kan man bli av med en poäng till. Resten får man jobba
av, genom att göra sig förtjänt av det. Ära kan vara ett bra sätt att simulera det.
Geis
Att bryta mot geasa är lite som att bryta mot andra religioners budord och regler.
Varje gång man gör något som står stick i stäv med ens geasa så får man
Samvetskval. Ju större brottet är desto fler poäng får man en riktlinje kan
vara att dela ut lika många poäng som värdet på egenskapen Geis.
Bot: Enda sättet att bli av med Samvetskval är att ta gudarnas
straff. Ofta innebär det att man är tvungen att ta en ny geis, som tilldöms en av en
vergobret. Det innebär att figurens värde på egenskapen Geis blir värre ett
poäng lägre i Geis tar bort ett poäng Samvetskval. Det lämpligaste sättet är att ta
en tillfällig geis om en uppgift som måste slutföras, som bara gör egenskapen ett
poäng sämre. När uppgiften är slutförd blir egenskapen lite bättre igen, varpå man
tar en ny geis och fortsätter på det sättet tills brottet är sonat.
Medkänsla
Så fort någon i närheten av figuren lider och figuren inte stannar för att göra
något åt saken så får figuren Samvetskval. Hur mycket man får beror på hur stort
lidandet är, men i de flesta fall bör det räcka med ett eller två poäng. Tre poäng
kan man kanske få om trakten drabbas av ett krig eller missväxt, och fyra poäng drabbar
bara figuren om en stad slås av pesten.
Bot: Om figuren får Samvetskval så är det inte lätt att bli av med
det. Man har liksom försuttit sin chans i och med att man struntade i det. Man kan dock
göra bot genom att göra vad man kan för lidande i liknande situationer. Det räcker
dock inte med de vanliga medlidsamma handlingarna, utan man måste ta i rätt mycket mer.
Om man struntade i tiggande föräldralösa barn så kanske uppförandet av ett barnhem
skulle kunna sona handlingen och ta bort en del av figurens Samvetskval. Ära kan också
fungera om man har en snäll spelledare.
Pacifist
Varje gång en figur med egenskapen Pacifist tvingas in i strid så ger det en poäng
Samvetskval. Om figuren tvingas skada någon så ger det ännu ett poäng Samvetskval, och
om figuren dödar någon så får figuren lika mycket Samvetskval som den omvända
egenskapen Pacifist plus ett.
Bot: Det finns egentligen inget sätt att göra bot för det här.
Brottet att ta till vapen kan aldrig sonas. Skulle det vara i självförsvar så kan ett
poäng försvinna efter ungefär en månads självrannsakan. Man kan bli av med ett poäng
till om man överlämnar sig till rättvisan och låter kungens fogdar döma man
blir då av med ett poäng Samvetskval oavsett domens utgång. Resten
tja, man
skulle kunna använda Ära för att bli av med Samvetskval, eller ha en snäll spelledare,
men det är allt.
Att lägga märke till
Det är naturligtvis fullt möjligt att få samvetskval om man har andra egenskaper. Om
en figur agerar stick i stäv med sina "själsliga" och "etiska"
egenskaper så bör spelledaren döma att figuren får samvetskval. Normalt sett så bör
man få ungefär ett poäng Samvetskval per "brottslig" handling, men man kan
också få två, tre eller till och med fyra poäng Samvetskval om brottet är synnerligen
grovt.
I reglerna om Samvetskval nämns två nya termer, nämligen wargild och eadsgild.
Dessa är två rättsliga termer i Västmark: den första avgör hur mycket en man är
värd, och den andra hur mycket hans ed är värd. Normalt sett kan man sätta en person wargild
till summan av alla egenskaper som visar hur väl ansedd han är (Rikedom, Adel,
Fredlös, Gott Rykte et cetera). Så många pund är hans wargild värd. Räkna
Adel och Fredlös som dubbelt så mycket värda i detta fall. Dåliga egenskaper gör att
ens wargild sjunker, så en person med Adel +3 (räknas som +6), God Ledare +2
och Dåligt rykte -3 får en wargild på £5 (6+2-3=5). En wargild på 0
eller mindre räknas som 0. En persons eadsgild, eller värdet på hans ed,
bestäms som en andel av ens wargild.
|